MotoryzacjaSilnik

Poznaj technikę – silniki benzynowe

Poznaj technikę – silniki benzynowe

Silnik to urządzenie wytwarzające energię mechaniczną z innego typu energii. Istnieje wiele rodzajów i typów silników, jednak w gronie najpopularniejszych od ponad 100 lat utrzymują się silniki benzynowe. Dowiedz się więcej o tym cudzie techniki, zapoznając się z poniższym artykułem.

Silniki benzynowe – podział techniczny

Najstarszy, czterosuwowy silnik benzynowy opracował i opatentował w 1876 roku Niemiec, Nikolaus Otto. Był to silnik o spalaniu wewnętrznym i zapłonie iskrowym, gdzie spalanie paliwa inicjowane było za pomocą iskry produkowanej w świecy. Na podstawie patentu Otto stworzono wiele rodzajów silników benzynowych pracujących w podobny do pierwowzoru sposób.

Najpopularniejszym dziś rodzajem silnika benzynowego jest wolnossący silnik tłokowy. Do innych spotykanych w autach napędów należą także silniki doładowane kompresorami (klasycznymi oraz turbo), doładowane z chłodnicami powietrza oraz podwójnie doładowane. Silniki te różnią się zazwyczaj poszczególnymi atrybutami takimi jak moc, sprawność czy moment obrotowy, jednak ich zasada działania pozostaje podobna.

Teoria a praktyka, czyli przykłady silników

Silniki wolnossące częstokroć występują w samochodach typu suv oraz crossover. Najczęstsze parametry tych silników to pojemność 1.6, osiągające moc 132 Konie Mechaniczne. Wolnossące silniki spotkamy także w mniejszych, miejskich samochodach. Popularne niewielkie auta włoskich, japońskich, koreańskich i niemieckich producentów najczęściej mają pojemność 1.2 oraz 1.4 i osiągają moc do 70 Koni Mechanicznych.

W ostatniej dekadzie popularność osiągają silniki benzynowe z doładowaniem turbo. Jest to charakterystyczne szczególnie dla aut sportowych, które dzięki takiemu typowi silnika osiągnąć mogą większą prędkość i osiągi ogólne. Niestety takie silniki mają też wady. Po pierwszych kilkuset tysiącach kilometrów mogą psuć się i doznawać awarii. Poleca się więc samochody z tego typu silnikami w leasing bądź wynajem zaś odradza się jako zakup własny. Użytkowanie czasowe samochodów z takimi silnikami, pozwala uniknąć narastających po pierwszych kilku latach użytkowania problemów.

Gaz w silniku benzynowym?

Popularnym rozwiązaniem stosowanym szczególnie chętnie w naszym kraju jest wmontowanie do silnika benzynowego zasilania gazowego. Jest to możliwe pod warunkiem wyposażenia istniejącego już w pojeździe silnika w mechanizm wtrysku bezpośredniego. Obecnie w produkcji jest coraz mniej takich pojazdów, jednak wciąż jest to na tyle duża grupa, iż można zastanawiać się nad zakupem auta i ”przerobieniu go” na gaz.

Aut z silnikami benzynowymi, gdzie możliwy jest montaż gazu najwięcej wypuszczają z taśm produkcyjnych Włosi, Japończycy oraz Francuzi. Silniki benzynowe przeznaczone pod LPG to przede wszystkim modele 1.0 MP, 1.4 T-Jet oraz 1.6 VTi. Niechybnie zbliża się jednak kres tego typu hybryd benzyny i gazu, bowiem firmy francuskie oraz włoskie już ogłosiły zakończenie produkcji modeli z wtryskiem bezpośrednim a do 2050 całkowite odejście od silników benzynowych. Czy silniki elektryczne trwale wyprą benzynowe? Czas pokaże.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.